torsdag 2. september 2010

PORTRETTMALER, JEG?

Nå har jeg tatt på meg en oppgave som virker nesten helt umulig. En venn har bedt meg male et portrett av sin kone. Det er bare det at hun ikke kan sitte modell hos meg. Jeg må male det fra et fotografi som han setter stor pris på. Men det har verken farger, eller er komponert slik en maler ville ha gjort det.

Jeg har søkt på nettet og funnet at selv dyktige kunstnere har malt etter fotografi. Den kjente amerikanske portrettmaleren Everett Raymond Kinstler måtte bruke fotografi da han skulle male
Dag Hammarskjöld. Det ble et utrolig fint protrettmaleri.

Nå har jeg kjøpt blindramme. Lerretsduk har jeg liggende, et med meget en fin greng. Det samme som jeg brukte da jeg malte biskop Ole Borgen. Nå vil jeg snart lage skissen, sette opp en palett og ta fatt på dette vaskelige arbeidet. Jeg vet at portrettlikhet er særdeles viktig, samt å få fram det ved denne kvinnen som mannen er så glad i. Hadde hun enda vært norsk, men nei, hun er kinesisk og har en annerledes hodeform og glattere hud.

Spørsmlet jeg stiller meg er om jeg har påtatt meg en oppgave som som krever en helt annerledes kunstnerisk kompetanse enn den jeg har. Men jeg har bestemt meg for å gjennomføre prosjektet.
Hvis rsultatet blir akseptabelt skal jeg nok vise det her på bloggen. Så ønske meg lykke til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar